Siirtyminen pois pelkästään dieselvoimasta ei ole enää pelkkää teoriaa. Akkuvarastointia ja dieselgeneraattoreita yhdistävät hybridijärjestelmät ovat nyt kentällä suorituskyvyltään perinteisiä järjestelmiä parempia – ja niillä on merkittäviä kustannus-, suorituskyky- ja ympäristöetuja.
Käyttö korkealla
Lähes 3 800 metrin korkeudessa hybridijärjestelmä toimitti virtaa betoniasemalle 40 päivää peräkkäin vesivoimalaitoksen rakennustyömaalla Tiibetissä. Se toimi moitteettomasti ja vähensi dieselpolttoaineen kulutusta yli 30 %.
Kaupunkien hätätilanteissa
Shanghain asuinalueella tapahtuneen sähkökatkoksen aikana kaksi hybridiyksikköä toimitti keskeytyksetöntä virtaa kuuden tunnin ajan, jolloin kymmenet kodit pysyivät verkossa. Järjestelmää kehuttiin sen vakaudesta, hiljaisesta toiminnasta ja saumattomasta kytkennästä.
Miksi se toimii paremmin kuin pelkkä diesel:
• Dieselgeneraattorit ovat tehottomia vaihtelevissa tai osittaisissa kuormituksissa.
• Akkujärjestelmä ottaa ohjat, kun kuormitus on kevyt, mikä lyhentää generaattorin käyntiaikaa.
• Tämä pidentää generaattorin käyttöikää, alentaa polttoainekustannuksia, vähentää melua ja leikkaa päästöjä.
• Raportoitu polttoainesäästö on jatkuvasti yli 30 %, ja huolto- ja käyttökustannukset ovat mitattavasti pienentyneet.
Diesel ei katoa yön yli. Mutta yhdistämällä se akkuvarastointiin se muuttuu tehokkaammaksi, vähemmän saastuttavaksi ja paljon halvemmaksi käyttää. Hybridijärjestelmät ovat älykkäämpi standardi niin syrjäisillä rakennustyömailla kuin kaupunkien varajärjestelmissäkin.
Siirtyminen on jo alkanut – ja toimintatiedot ovat kiistattomia.